اما يادتان باشد که به شعر ، به آواز ، به ليلاهايتان ، به روياهايتان پشت نکنيد ، به فرزندانتان ياد بدهيد براي سرزمينشان براي امروز و فرداها فرزندي از جنس « شعر و باران » باشند به دست باد و آفتاب ميسپارمتان تا فردايي نه چندان دور درس عشق و صداقت را براي سرزمينمان مترنم شويد .

رفيق ، همبازي و معلم دوران کودکيتان-فرزاد کمانگر - زندان رجايي شهر کرج-86/12/9

۱۳۸۹ خرداد ۲۲, شنبه

در راستای آسان بودن مستند سازی در ایران

پس از پخش مستند تقاطع (فیلمی که در مورد قتل ندا آقا سلطان از شبکه 3 رسانه غیر ملی پخش شد) به ذهنم رسید چقدر مستند سازی در ایران آسان است و می شود که یکی از مساله سازترین پرونده های پس از انتخابات را به چه راحتی پیگیری کرد و ما چقدر احمق بودیم که تا به حال این همه خودمان را برای هر کاری از جمله مستند سازی به عذاب انداخته ایم، موارد زیر از فیلم استخراج شده است:

1-      حضور در اداره تجسس ، همکاری پرسنل آنجا با مستند ساز، در این حد که با وی به خیابان می آیند و صحنه قتل را بازسازی می کنند.
2-      استفاده از فیلم های تهیه شده توسط دوربین های نصب شده در شهر
3-      همکاری کارکنان دانشگاه آزاد کرج با مستند ساز برای توضیح دادن در مورد شرایط مرخصی یکی از دانشجوها
4-      مشخص نشدن وضعیت زهرا سلطانی و اینکه به چه دلیل اصلا در فیلم آورده شده
5-      یافتن قاتل(عباس کارگر جاوید) و موافقت وی با حضور در فیلم
6-      یافتن راننده تاکسی ای که صحنه قتل را دیده در حالیکه تا به حال خبری از او پخش نشده و معلوم نیست از کجا یک هو سر در می آورد و از اتفاق مستند ساز ارجمند وی را می یابد.
7-      آیا صدای خواهر ندا در فیلم هنگامی که ستاره(در فیلم ادعا می شود دوست ندا بوده) با وی صحبت می کند قابل استناد است؟
8-      استفاده از فیلم های گرفته شده از دوربین های بیمارستان شریعتی
9-      کارکنان بیمارستان شریعتی در این شرایط حاضر به مصاحبه شده اند بدون این که از نشان داده شدن چهره شان ترسی داشته باشند.
10-   در اختیار داشتن صورت جلسه های نیروی انتظامی، عکس های کالبدشکافی و نیز پرونده پزشکی قانونی ندا که حتی خانواده اش هم موفق به رویت آن نشده اند.
11-   این مکالمه:
- پناهی (در ترجمه صحبت های حجازی از انگلیسی به فارسی در جایی که از قول کارگر می گوید من نمی خواستم بکشمش):  من نکشتم
- کارگردان انگلیسی زبان(که تا آنجای فیلم عنوان شده بود فارسی نمی داند ): No,No,No
پناهی: بله، نمی خواستم بکشمش.
12-   فرصت دادن به کسی که عنوان شده قاتل است در فیلم و پخش آن در رسانه غیر ملی جهت رفع اتهام از وی
13-   دختری ادعا می شود دوست ندا بوده با آرایش فراوان در روزهایی که به خاطر لاک ناخن جریمه دریافت می شود.
14-   پناهی در معرفی مریم رجوی می گوید: مریم رجوی زن مسعود رجوی است که قبلا زن کس دیگری بوده است.
15-   کارگردان: مجاهدین هر سال در 30 خرداد یک نفر را در ایران می کشند.
16-   پناهی بدون هیچ مقدمه ای ناگهان شروع می کند: کشور ما کشور ثروتمندی است و  در منطقه استراتژیکی واقع است و اسراییل با ما دشمن است.
17-   قاتل از نیمه ی فیلم وارد می شود در حالیکه ماسک زده است و ادعا می کند برای عدم امنیتی که احساس می کند مجبور است ماسک استفاده کند چون تصویرش در اینترنت پخش شده است. چند دقیقه بعد از حضور، در جلسه ی بررسی ای که با حضور او تشکیل شده اقدام به برداشتن ماسک می کند و دوربین روی ماسک او روی میز کلوزآپ می کند، احتمالا برای تحت تاثیر قرار دادن بیننده . سپس شروع به مظلوم نمایی کرده و با لحن حق به جانبی عنوان می کند به دلیل تماسی که ساعت 3:30 نیمه شب از آمریکا با وی برقرار شده و به او فحش رکیک داده اند مجبور به ترک خانه اش شده و هم اکنون در یک اتاق 6 متری به سر می برد. در جایی دیگر ادعا می کند به دلیل پیدا نشدن اسلحه در محل جرم، وی اسلحه ای همراه نداشته و نمی تواند قاتل باشد. این در حالی است که به ادعای خود وی، در روز حادثه بی سیم حمل می کرده و کدام نیروی بسیجی است که بی سیم داشته باشد ولی اسلحه نداشته باشد؟
18-   در نهایت قاتل زنی معرفی می شود که کیف دستش بوده و در صحنه قتل ندا در حال فرار از پشت است، به صورتی که چهره اش در عکسی که نشان داده می شود مشخص نیست.
19-   قاتل ِ تبرئه شده با دادن لیوان آبی به دوست ندا مصالحه بین خود به عنوان قاتل و ستاره به عنوان مدعی از طرف مقتول را اعلام می کند.
20- از امروز به بعد  و با پخش این فیلم دیگر هیچ توجیهی برای کارکنان ِ همچنان شاغل ِ صدا و سیما را نمی پذیرم.

فرزندان دروغگو

یعنی همه اینها دورغ می گویند؟
فرزند خمینی
فرزند ِ فرزند خمینی
فرزند بهشتی
فرزند مطهری
فرزند طالقانی
فرزند خزعلی
فرزند رجایی
فرزند باکری
فرزند همت
فرزند بازرگان
فرزند منتظری
فرزند سحابی
فرزند کروبی
فرزند هاشمی
.
.
.
پس خوشا به حال آرمانی که یک نسل بعد همه فرزندان را در مقابل پدرانشان قرار می دهد.